Aktywność

Sport to zdrowie

Każda aktywność naszego ciała wpływa korzystnie na naszą skórę. Dzięki niej poprawia się ogólna kondycja, wydzielają się endorfiny czy serotonina, ale przede wszystkim dotleniamy organizm, dzięki czemu zwiększamy przepływ krwi w organizmie i wydzielamy toksyny czy szkodliwe substancje. Aktywny tryb życia skutecznie niweluje stres i napięcia, pomaga wyładować wszelkie emocje i odświeżyć umysł. Dopasuj aktywność do swojego stanu zdrowia i wieku. Pamiętaj, że systematyczność ogrywa tu kluczową rolę.

Wraz z naszymi ekspertami pomożemy Ci odkryć tajniki zdrowej skóry. Aby zmaksymalizować korzystne efekty wpływu aktywności, zadbaj również o dietę i odpowiednią pielęgnację.

Co wpływa na starzenie się twarzy?
Marta Kucińska

Starzenie zazwyczaj kojarzy się z głębokimi bruzdami, z kurzymi łapkami wokół oczu i z opadającymi policzkami. Ale na pakiet "starszego wyglądu" składa się znacznie więcej niż zmarszczki i temat jest bardziej złożony. Bo to również utrata kolorytu skóry, ziemista cera, brak elastyczności i brak jędrności, to również kwestia napięć, powięzi, mięśni, limfy i ukrwienia. A samo powstawanie zmarszczek ma również wiele przyczyn.

Dlatego chcąc dłużej zachować młody wygląd, trzeba holistycznie podejść do tematu. U wielu osób brak efektów wynika ze skupienia się na jednym tylko elemencie (np. tylko kremy przeciwzmarszczkowe) i omijania pozostałych przyczyn starzenia się.

2 filary skutecznego HAMOWANIA starzenia się

Pierwszym filarem jest poznanie i zrozumienie przyczyn zachodzących zmian w twarzy. Drugim filarem jest stosowanie kompleksowej praktyki przeciwstarzeniowej, czyli między innymi odpowiednia pielęgnacja cery, masaże, ćwiczenia twarzy i całego ciała, mądre odżywianie i wybór odpowiedniego trybu życia.

I filar - poznanie przyczyn

Skóra to czubek góry lodowej

To co widać i co jest oczywiste to, że z czasem skóra traci swoją jędrność, sprężystość, grubość oraz napięcie. Jest wiotka, cieńsza i pokryta zmarszczkami oraz bruzdami. To jednak tylko czubek góry lodowej. Potężne zmiany pojawiają się również w innych tkankach twarzy i w czaszce i to one są często istotą problemu. Następują zmiany kostne, dochodzi do utraty jędrności i objętości mięśni, pojawiają się przykurcze mięśni, opróżnienia i migracja poduszeczek tłuszczowych.

Co dokładnie dzieje się pod powierzchnią?

Tym, co ma największy wpływ na wygląd i kondycję twarzy są mięśnie mimiczne. Mięśnie mimiczne połączone są jednym przyczepem z czaszką, a drugim bezpośrednio ze skórą. Dodatkowo mięśnie często scalone są jeden z drugim. Taka budowa układu mięśniowego twarzy sprawia, że mięśnie (wraz z czaszką) tworzą rusztowanie dla skóry.

Jeśli mięśnie wraz z wiekiem tracą swoją objętość i sprężystość, a także często ulegają permanentnym przykurczom, to w oczywisty sposób wpływają na skórę, powodując na niej zmarszczki, fałdy i bruzdy. Przykładowo "lwia zmarszczka" to efekt stałego przykurczu mięśni marszczących brwi.

Poza tym nadmierne przykurcze mięśni powodują blokady w przepływie energii i płynów ustrojowych. Efekt? W konkretnych obszarach twarzy powstaje niedokrwienie, zastój limfy, a nawet ból. A to prowadzi do przyspieszonego starzenia i zaburzeń funkcjonowania kolejnych obszarów, bo wszystko jest połączone i działa na zasadzie efektu domino. Na przykład powstanie głębokiej lwiej zmarszczki zazwyczaj pociąga za sobą opadanie górnych powiek.

Największe zmiany zachodzące wraz z wiekiem:

  • skóra staje się cieńsza oraz mniej jędrna,
  • uwidaczniają się coraz większe worki pod oczami, same oczy zaś zapadają się do wnętrza oczodołów,
  • uwypuklają się zmarszczki wynikające nie tylko z utraty jędrności skóry, lecz także z ubytku kości oraz przykurczy mięśni (nadmiar skóry zaczyna "falować"),
  • policzki tracą swoją pierwotną wolumetrię na skutek zmian w poduszeczkach tłuszczowych,
  • policzki tracą swoją pierwotną wolumetrię na skutek zmian w poduszeczkach tłuszczowych,
  • w obrębie policzków powstają zmarszczki, fałdy, bruzdy.

Co jeszcze wpływa na starzenie się twarzy?

  • geny
  • styl życia
  • tryb życia
  • odżywianie (ważne co, w jakich ilościach, o jakich porach jesz, jak bilansujesz zarówno makro jak i mikroelementy)
  • trawienie (np. spowolniony metabolizm, problemy z wypróżnianiem)
  • codzienne nawyki (np. nadmierne marszczenie czoła czy spanie na boku)
  • środowisko (np. przesuszone powietrze w pomieszczeniach klimatyzowanych, czy przebywanie bardzo dużo na słońcu).

II filar - kompleksowe odmładzanie

Na szczęście na wiele zmian zachodzących w procesie starzenia mamy wpływ. Potrzebujemy tylko kompleksowego podejścia i konsekwentnej praktyki przeciwstarzeniowej. Na geny nie mamy wpływu, ale już na tryb, styl życia, środowisko, codzienne nawyki, odżywanie i trawienie - mamy. Zobacz co ci służy, a co nie i które elementy możesz zmienić.

3 praktyki dla twarzy i szyi:

  • odpowiednia pielęgnacja cery
  • masowanie codziennie twarzy i szyi
  • ćwiczenie mięśni twarzy i szyi.

Nowy nawyk bez straty czasu

Ćwiczenia twarzy oraz masaże nie muszą być czasochłonne. Spraw, by stały się twoim nowym przyjemnym nawykiem bez obciążania twojego grafiku. Wiele z nich można zrobić przy okazji innych czynności. Ćwiczenia mięśni twarzy można praktykować jadąc autem, odpisując na maile, oglądając Netflixa lub gotując. Szybki masaż twarzy można wykonać podczas aplikacji kosmetyków.

Największe zalety masażu twarzy:

  • zwiększa wchłanianie kosmetyku, a tym samym zwiększa jego działanie
  • wzmacnia krążenie krwi, odżywiając i dotleniając tkanki
  • poprawia koloryt skóry
  • relaksuje napięte mięśnie
  • pomaga w odstresowaniu się.

Jednym z prostszych i skutecznych automasaży jest szybki masaż na przykład podczas nakładania kosmetyków, a w zasadzie tuż po nich, zanim się wchłoną. To dobry moment na wykorzystanie czasu (3 - 5 minut) podczas codziennej pielęgnacji cery.

Masaż warto rozpocząć od delikatnej stymulacji krążenia limfy przynajmniej głównych naczyń w okolicach obojczyków.

  1. Nałóż na twarz i szyję swoje ulubione kosmetyki pielęgnacyjne.
  2. Wykonaj 10 okrężnych, delikatnych ruchów nad obojczykami od ich wewnętrznej strony, zataczając kółeczka na zewnątrz.
  3. Wykonaj 10 okrężnych, delikatnych ruchów pod uchem w miejscu, gdzie przecina się linia żuchwy z linią ucha.
  4. Rozpocznij masaż twarzy, zaczynając od czoła, zgodnie ze strzałkami na rysunku.
Czy aktywność fizyczna ma wpływ na kondycję skóry?
Kama Nienałtowska

Często powtarzamy, że "ćwiczenia są zdrowe", że "odmładzają", że "stan skóry odzwierciedla stan zdrowia". Zaczęłam zastanawiać się nad tym, na ile jest to utarty slogan, czy i na ile można to potwierdzić badaniami naukowymi?

Na co dzień widzimy piękne nastolatki reklamujące najlepszy kosmetyk na zmarszczki. Zewsząd w mediach bombardowani jesteśmy reklamami produktów, które czynią cuda. Dlatego cieszę się bardzo, że zaczyna się szerzej mówić o kompleksowym podejściu do dbania o siebie i przypominać, że, niestety, cuda nie są aż tak powszechne.

Zacznijmy od tego, że starzenie się skóry jest procesem fizjologicznym, rozpoczyna się ok. 25-30 roku życia i, jak pokazują badania, mają na nie wpływ czynniki wewnętrzne (związane ze zmianami hormonalnymi i molekularnymi zachodzącymi w organizmie) i zewnętrzne (m.in. promieniowanie UV, błędy w odżywianiu, stres, brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia, dym papierosowy). Za oznaki starzenia uznajemy m.in. zmarszczki, przebarwienia, zaburzenia rogowacenia, utratę jędrności. Naskórek staje się cieńszy, podatny na uszkodzenia, spowolnieniu ulega proces regeneracji. Z wiekiem skóra staje się bardziej sucha, dochodzi do obniżenia stężenia kwasu hialuronowego odpowiedzialnego za optymalne nawilżenie, mogą wystąpić zaburzenia termoregulacji. Stopniowo zmniejsza się ilość wydzielanego łoju, co prowadzi do osłabienia skórnej bariery ochronnej.

Prowadzone na przestrzeni dziesięcioleci niezależne badania pokazują istotny związek między natężeniem oznak starzenia się, a aktywnością fizyczną, zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Żeby opóźnić procesy starzenia się skóry, należy zadbać o regularne treningi, około 2-3 razy w tygodniu. Potwierdzono, że dzięki ćwiczeniom fizycznym "krew dostarcza do tkanek i komórek więcej składników odżywczych i tlenu, aktywując je do pracy, przyczyniając się do spowolnienia procesu starzenia"*. Odszukałam dla Was 7 niezależnych badań naukowych przeprowadzonych w krajach europejskich i w USA, które zgodnie twierdzą, że siedzący tryb życia ma negatywne skutki na wygląd skóry, niska aktywność fizyczna sprzyja skracaniu się telomerów (fragmentów chromosomów, które zabezpieczają dna przed uszkodzeniem podczas podziału komórkowego), a dzięki regularnej aktywności skóra staje się bardziej jędrna i gładka.

Nie znalazłam jednak badań, które określałyby, jaki rodzaj aktywności fizycznej jest tym najwłaściwszym. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że warto wybrać taki, który będzie angażował dosyć równomiernie jak największą ilość grup mięśniowych (całe ciało) i nie będzie przeciążał wybranych partii ciała. Może to być np. joga, kalistenika, trening mobilnościowy albo dobrze ułożony trening fitness. Ale nie tylko! Jak zwykle, znaczenie ma nie tylko to, CO robimy, ale przede wszystkim, JAK to robimy. Cokolwiek wybierzemy, warto, żebyśmy czerpali z takiej aktywności jak najwięcej satysfakcji, bo, poza wieloma innymi zaletami, pomoże nam to także zachować regularność.

Pamiętajmy też, że we wszystkim warto zachować zdrowy rozsądek! Dowiedziono bowiem także, że zbyt intensywne ćwiczenia zwiększają produkcję wolnych rodników, które odpowiadają za nasilanie się oznak starzenia.

Wniosek wydaje się być oczywisty. Jeśli oczekujemy spektakularnych efektów, to będziemy musieli zadbać o siebie kompleksowo. Nawet najlepszy makijaż nie przywróci skórze pięknego, świeżego wyglądu bez dobrej pielęgnacji. Odpowiedni dobór kosmetyków pielęgnacyjnych jest bardzo istotny, ale będzie miał niewielki efekt, jeśli prowadzimy niehigieniczny tryb życia. Na nasz wygląd wpływają wszystkie czynniki z jakimi spotykamy się w życiu, zatem im bardziej świadome decyzje podejmiemy, tym większą kontrolę będziemy mieć nad jakością naszego życia, a piękny wygląd będzie jednym z pozytywnych efektów, jakimi będziemy mogli się cieszyć.